Resultat

Hur gärningen framställs i Expressen samt Aftonbladet
Gärningen i artiklar från Aftonbladet beskrivs kort och den beskrivs ungefär likadant i de flesta artiklarna. Det står mycket om när polisen hittade Wilmas huvud inlindat i aluminiumfolie i en resväska i en garderob i Tishkos lägenhet. I två av artiklarna beskriver även grannar om hur de har hört dunkar och skrik från lägenheten under mordkvällen. I en av artiklarna framgår det även att huvudet låg inpackat i aluminiumfolie samt tejp och att polisen hade hittat flera avtryck av Tishko på fyndet vilket inte beskrivs i de andra artiklarna.

Expressen beskriver gärningen mer utförligt. En av artiklarna beskriver gärningen mycket utförligt. I artikeln får man reda på att morden ska ha skett i parets gemensamma lägenhet. Wilma ska ha befunnit sig i en låg position mot golvet. Tingsrätten konstaterar hur Wilma ska ha haft en stark dödsångest och lidit mycket. I samma artikeln konstateras det även att Tishko ska ha skiljt huvudet från resterande kropp och förvarat det i en garderob i lägenheten. I andra artiklar har det även framkommit att polisen har hittat blodspår från Wilma i lägenheten men även att hennes huvud inlindades i aluminiumfolie innan det placerades i garderoben.

Hur offret framställs i Aftonbladet respektive Expressen
I en artikel från Aftonbladet beskriver Wilmas granne henne som artig och trevlig. Hon brukade alltid hälsa och prata. Hon uppfattas även som ordentlig i en av artiklarna då hennes mamma förklarade att Wilma alltid brukade höra av sig när det varit problem. Men också att hon alltid hade sin mobil påslagen. I en annan artikel beskrevs Wilma som glad och social före relationen med Tishko men när de hade blivit ett par tappade hon självförtroendet. Under Wilmas sista tid i livet beskrevs hon dock som gladare igen.

I en artikel jag valt ut från Expressen beskriver Wilmas mamma henne som en omtänksam, kärleksfull, rolig, snäll och kreativ tjej med ett stort hjärta. I en annan artikel beskriver en familjemedlem Wilma som en social och utåtriktad person. Hon tyckte om att träna på gym och ha folk runt omkring sig. Hon hade också ett stort bilintresse och drömde om att ta körkort.

Hur Wilma Andersson och Tishko Ahmeds relation framställs i Aftonbladet och Expressen
I alla artiklar från Aftonbladet där relationen beskrivs så beskrivs Wilma och Tishkos relation som mycket osund. Tishko beskrivs som svartsjuk och kontrollerande. Detta berättade Wilma för personer i sin närhet. I en artikel beskrivs det att Tishko har betett sig mycket dåligt mot Wilma. Enligt Wilmas vän var relationen dålig och de bråkade mycket. Tishko hade kallat Wilma för Lucifer och sagt att hon hjälper till att förstöra världen. Wilma var frustrerad över att Tishko var så personlighetsförändrad, enligt Wilma hade han blivit en helt annan person. I en annan artikel beskrivs relationen som dålig då Tishko ställde krav på Wilmas utseende, vilka hon fick umgås med men även vilka hon fick följa på sociala medier. Hon var inte tillåten att ha på sig tajta byxor eller tajt kjol. Tishko gav uttryck för underliga idéer kring Wilma. Han hade tidigare sagt att hon var Satan och att hon samarbetade med Demokraterna mot Trump. Olika vittnen beskriver att Tishko har varit våldsam men också svartsjuk och kontrollerande mot Wilma.

I en artikel från Expressen beskriver en gemensam bekant deras förhållande som våldsamt där Tishko ofta har varit kontrollerande och svartsjuk. Paret ska ha gjort slut flera gånger för att sedan blivit tillsammans igen. I en annan artikel beskriver vittnen deras relation som stormig. Tishko beskrevs som kontrollerande och använde både fysiskt och psykisk våld mot Wilma.